Har du kommet igang? Ikke?
Vel, husk at det ikke er forsent..det er aldri for sent.
For best resultat må man gjøre en innsats både når det gjelder kosthold og trening.

Kosthold:
Folk flest spiser altfor lite protein, og altfor mye karbohydrater.
En liten snuoperasjon her, kan gi resultater alene. Uten kostholdsendring, kommer heller ikke resultater.

En smart måte å få i seg mer protein på, er proteinshake.
Proteinshake er ikke forbeholdt bodybuildere, og inneholder ingen skumle saker :) Det er bare enklere og billigere enn biff/kylling/fisk til hvert måltid.
For å bygge muskler, må du ha protein. Protein metter mer, og man bruker mer energi for å bryte det ned (i forhold til fett og karbohydrat)
Ellers får du protein hovedsaklig gjennom kjøtt og fisk.

Essensielle fettsyrer er også svært viktig. Styr unna det mettede fettet.
Jeg får i meg essensielle fettsyrer gjennom Omega3/selolje, fet fisk og ikke minst mandler.
Mandler (essensielle fettsyrer) til måltidet vil også holde deg mett lengre.

Karbohydrater trenger vi også, men langt fra like mye som folk flest spiser.
“Alle” vet at raske karbohydrater som loff, pasta, hvitt sukker etc. ikke er særlig bra, og ikke metter det noe særlig heller. Det fører kun til et hopp i blodsukkeret, som etterhvert gjør et mageplask som fører til behov for mer sukker.
Beste karbohydratkildene er frukt og grønnsaker. Jeg bytter ut de fleste tradisjonelle brødmåltidene med frukt. Det handler om vane.

Alle kostholdsendringer bør tenkes nøye gjennom, fordi en varig endring er det eneste som nytter.
Finn et sunt alternativ som smaker godt, og du slipper å drømme om matvaren du har gitt opp.
Jeg spiser kun mat jeg liker, og gir aldri opp noe før jeg finner en god erstatning :)

3 råd til endring i kosten:

1. Start dagen med Omega3 og multivitamin.

2. Bytt ut 2 av brødmåltidene dine med følgende: 250g bær/melon, 200 eple/pære, plomme/nektarin/kiwi, 150g mango/druer eller 100g banan. I tillegg tar du 30-40 g protein (90% pr 100 g) og en liten neve med mander/nøtter. (Ikke mandler/nøtter i samme måltid som Omega3).

3. Ikke rør hvitt sukker på dager som ikke begynner på L.

Når du har fått på plass kostholdet, vil du se raskt resultater av treningen din også.
Trener du to dager i uken, er det vedlikehold av formen din. Tre dager pr uke betyr at du bedrer formen din. For de som er helt utrente, vil to dager i uken føre til fremgang uansett, så det kan være greit å starte der.

LYKKE TIL!!!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende